חברים,
מזכיר לכם פרט קטן שנראה שנשכח.
יש כמה סוגי מהירות אוירית.
יש לנו את המהירות המכשירית (IAS)
מהירות מכשירית מכויילת (CAS)
ומהירות אויר אמיתית (TAS) המחושבת לגובה פני הים.
מהירות הקול היא בערך 300 מטר לשניה בגובה פני הים. כלומר 640 קשר TAS.
ככל שעולים בגובה לחץ האויר פוחת ולכן מהירות האויר המכשירית (IAS) יורדת אף על פי שמהירות האויר האמיתית (TAS) נשארת קבועה.
ניתן לראות את זה בזמן טיפוס בכוח מלא, כאשר המהירות המכשירית (IAS) יורדת, אך מס' המאך ממשיך לעלות.
אני לא זוכר את המספרים המדוייקים לגבהים סבירים, אבל אני יכול לתת דוגמה קיצונית, מעבורת החלל.
כאשר היא בשלבים הראשונים של הכניסה לאטמוספירה בגובה 400,000 רגל, היא מראה מהירות אויר של כ0-100 קשר, בעוד בפועל המהירות מאך 26 עד מאך 24, או יותר מ8 ק"מ בשניה!
בפאלקון הבום העלקולי לא מדומה (בלוקאון דווקא כן).
ועוד כמה עובדות לא מעניינות.
1. למטוס יש למעשה שני גלי הלם על-קוליים (הבום הוא למעשה השפעת גל ההלם), אחד בחרטום ושני קטן יותר בשפת ההתקפה.
2. לאורך השנים שימש הבום העל-קולי כאמצאי הרתעה בשימוש חה"א.
ביוני 69 בזמן מלחמת ההתשה ביצעה רביעית מיראז'ים בטיסת צילום בום על-קולי בגובה נמוך מעל קהיר. וגרמו לכמה זגוגיות בעיר להתנפץ.
מאוחר יותר באותה שנה, בנובמבר, רביעית קורנסים חזרו על אותו התרגיל. קורנס כידוע הוא פחות מטוס ויותר קיר מעופף בהשוואה למיראז'. ולכן הפעם המיצרים הרוויחו גם סדקים בקירות (בנוסף להרבה מאוד חלונות שבורים)
גם סוריה קיבלה כמה "בומים" האחרון שבהם היה מעל ארמון הקיץ של הנשיא לפני כשנתיים.
אם נדמה לכם שאני ציני/סרקסטי ו/או בעל חוש הומור מעוות - לא טעיתם!